5.06.2013

venturing into business: Egyptian cotton jubah



i am actually quite jealous with my younger sister. dia berjaya menjana pendapatan sendiri melalui perniagaan skin care (SK II) online dan tidak hanya bergantung kpd pinjaman PTPTN yg diterima utk menampung kehidupan di kolej. di samping itu dia juga menjual branded handbags di facebook pagenya yg telah mencecah 500++like itu. baru-baru ini dia telah membelanjakan lebih RM700 utk order SK II, yang menyebabkan baki wang simpanan hasil perniagaannya tinggal beberapa ratus sahaja. ya, mungkin kita lihat untungnya tidak seberapa berbanding modal yg dikeluarkan, tapi OKlah tu kan. lagipun adik saya menjual skin care tersebut dgn harga lebih rendah daripada di kaunter. dia tidak mengambil untung yang begitu banyak, seperti reseller SK II yang lain di internet. mungkin sebab itu dia mempunyai ramai pelanggan tetap dan pelanggan baru yg tidak putus-putus. kepuasan berniaga dan experience itu yg membuat kita gembira sebenarnya, kan?

ketika di tahun dua saya pernah mencuba utk menjual shawl dari Mesir dgn mengiklankannya di facebook namun tdk mendapat byk sambutan. saya tdk menafikan fesyen2 shawl buatan org Malaysia sendiri juga sudah evolved dan cantik2. malahan shawl Malaysia byk je yg lebih cantik dan modern daripada Egypt. bab-bab shawl ini saya lihat Egyptians agak terkebelakang sikit, mungkin kerana mereka lebih selesa dgn fashion Arab mereka sendiri. oleh itu terkubur niat saya utk meneruskan perniagaan shawl. lagipun shawl2 yg dibeli itu utk adik2 perempuan saya sebenarnya. saja je taruk dlm facebook.

kemudian baru-baru ini saya terfikir pula utk menjual jubah Mesir. oleh itu saya pun pergi ke kedai jubah dan survey harga, juga klik2 gambar sket. kemudian saya membuat tinjauan mengenai business jubah Mesir ini di facebook bersama adik saya. wahhhh!!!! tak terkata sy melihat harga yg dipaparkan. pelanggannya ramai pulak tu. adakah org Malaysia membeli sahaja walaupun mahal hanya kerana jubah itu asalnya dari Mesir?? hurmm.. tak mengapalah, bak kata org, rezeki masing2.

maka, dipendekkan cerita, saya telah mengiklankan jubah2 Mesir utk dijual di page adik saya itu. sambutan yg diterima agak memberangsangkan. belum ada yg membuat tempahan, mungkin kerana saya iklankan sebagai pre-order. saya hanya meletakkan gambar2 jubah yg saya ambil di kedai sebagai contoh, dan akan membelinya beberapa hari sebelum saya pulang ke Malaysia tidak lama lagi. dan saya telah membuat page baru utk mengiklankan jubah-jubah ini. walaupun baru 20 orang like, saya sudah sgt gembira. hehe. can i call myself a businesswoman now? :P

so now, saya nak iklan sket. i'm selling cotton jubah made in Mesir like above for RM99 only. 99 ringgit is considered harga borong in Malaysia for a jubah like this. this design is so Egyptian i must say, but that's what Malaysians looking for, isn't it? ;P and for your information, Egyptian cotton particularly, is highly regarded as the world's best cotton. it has good ventilation, and you won't get drenched in sweat in Malaysian climate :P
The best cotton for comfort, durability, and silky softness is the cotton with the longest, strongest fibers. Pima, Sea-Island, and Egyptian cotton are all referred to as extra-long staple cotton [ELS cotton]. They all lead to better cotton comfort than other cotton varieties, yet Egyptian cotton wins the contest for having the longest, strongest fibers. The search for the best quality cotton will always lead to Egyptian cotton- http://www.cottoncomfortzone.com
i am happy to share this good stuff with you guys. Malaysian women now can wear a good-quality, beautiful and most importantly, cheap Egyptian jubah too! ;) there are so many pretty jubahs here to choose and i will purchase them for ready-stock. i will be on vacation in Malaysia for 3 months soon so i have ample time to do business.

like my facebook page for more : Feyrouz Abaya

and if you're interested to buy SK II, please go to Comey House ;)

No comments:

Post a Comment