5.11.2013

puasa 1 rejab

assalamualaikum kpd yg membaca post ini. korang posa tak? arini 1 rejab, so atas ajakan hosmate aku, maka aku puasalah walaupun setau aku, kalau nak posa dlm bulan rejab, boleh pilih mana2 hari. tapi bagus jugak, sebab kalau tak, tak tahu bila aku nak posa lagi. dan seiring dgn ajakan tersebut, beliau dengan baik hatinya telah menyediakan egg benjo utk aku bersahur. terima kaseh!

tahun lepas, kalau dekat2 nak exam macam ni, aku selalu berpuasa. sebabnya, aku malas masak dan malas makan bila dekat2 exam. dlm seminggu, aku akan berpuasa 4-5 hari. tapi tahun ni, tak mcm tu. aku makan dgn kadar normal. dan  seperti selalu jugak, aku akan masak 3-4 hari sekali. utk pengetahuan, aku telah makan soto selama 3 hari. dan pada saat ini, kuah soto tersebut masih belum habis. aku bercadang nak makan lagi buat hari ke-4 pada hari ini, tapi hari ni aku puasa kan, so aku nak masak lauk nasi lah pulak. hosmate aku tadi ajak buka puasa kat hadramawt dgn kengkawan, tapi memandangkan aku malas keluar, dan dah pun defrost lauk, aku tak ikutlah. boleh jimatkan itu duit.

so, aku dah kuarkan ikan mackerel yg masih berbaki seekor yg dah siap disiang dan dipotong empat, dan jugak hati dan pedal dari empat ekor ayam yg dibeli dari pasar sebelum ni. itu jela barang mentah yg ada dlm peti sejuk. nak masak ape ye dgn hati ayam?? walaupun tak minat sangat, tapi masih boleh ditelan. utk mengurangkan baunya mungkin kita boleh masak sambal. okeh, sambal. dan ikan, silalah bermastautin kembali ke dalam ice box ye.

No comments:

Post a Comment